Kundhantering som spelutvecklare

Som spelutvecklare är du förhoppningsvis passionerad över spel. Du är kanske inte lika intresserad av PR och marknadsföring, eller regelbunden kontakt med betatestare och datorspelsförlag. Men om ditt spel ska ha någon chans att släppas på marknaden, kan du inte ignorera världen utanför själva spelet.

Ditt spel kan vara hur fantastiskt som helst men om ingen känner till det och ingen vet vem du är – varför ska någon ta chansen på just ditt företag?

Spellansering genom smart organisation

Det låter kanske tufft, och det råder inga tvivel om att små indieutvecklare i dag har enormt större möjligheter än för 20 år sedan. Det är dock fortfarande en vital del att ha ett välorganiserat kontaktnät, om processen från utveckling till release ska kunna genomföras.

Som tur är finns det i dag smarta verktyg för att omvandla det “tråkiga” till åtminstone enkelt och smidigt. Ett av dem är CRM. Svaret på frågan vad är crm är enkelt. Det är en förkortning som står för Customer Relationship Management – eller kundhantering på svenska. Det är helt enkelt ett system för att lagra, administrera och organisera kunder och information relaterade till kunder.

Vilka är spelutvecklarnas kunder egentligen?

Som spelutvecklare känner du kanske att själva spelarna är dina kunder. Men faktum är att din primära kund är datorspelsförlaget. Förlaget i sin tur har spelarna som sina slutkunder. Det betyder så klart inte att du kan ignorera marknaden och skippa betatestning, men det är viktigt att känna till hur dynamiken fungerar mellan utvecklare, förläggare och slutkund.

Med ett smart CRM-system kan du inte bara lagra olika förläggares kunduppgifter, du kan spara konversationer, lägga in information om vad respektive förläggare ser som utmaningar och möjligheter på dataspelsmarknaden idag. I moderna CRM-system kan du skapa en AI-genererad överblick över vad spelförläggare i dag anser är viktigt. Slutligen kan du med denna information anpassa säljpitch till förläggare, och eventuellt justera eller pusha vissa aspekter med ditt spel för att fånga marknadens intresse.

Lagra uppgifter säkert och lagligt med CRM

Att lagra information är inte lika straight forward i dag som för tio år sedan. Med GDPR-direktiven (General Data Protection Regulation) som infördes i EU 2016, kan det bli dyrt och omständligt om du inte följer reglerna. Säkerställ därför att det CRM-system du väljer har GDPR i åtanke. Därefter kan du andas lugnt, och fokusera på det som verkligen betyder något för dig: att utveckla spel.