I slutet av 1997 släpptes förstapersonsskjutaren Quake II, som är en riktig klassiker i spelsammanhang. Det är uppföljaren till Quake som kom ut sommaren året innan. Quake var när det kom en teknisk milstolpe då det var den första riktiga förstapersonsskjutaren med äkta polygonbaserad 3D-grafik rakt igenom, även för fiender och explosioner. Quake II bygger vidare på id Softwares egenutvecklade spelmotor som från och med Quake III Arena kom att döpas om till idTech.
[IMAGE=eKByE2fQZrqP.jpg]
Stöd för 3D-grafikkort
[IMAGE=bZZLJOd08bgI.jpg]
När Quake II lanserades började de så kallade 3D-korten bli populära och spelet hade därför redan från början stöd för att dra nytta av dessa, som inte sällan kom från tillverkaren 3dfx (senare uppköpta av Nvidia). All 3D-grafik renderades på dessa kort med hjälp av en GPU (grafikprocessor), vilket avlastade datorns vanliga CPU avsevärt. I praktiken innebar det att man fick både snyggare grafik och kunde spela spelet i högre upplösningar och med högre bilduppdateringsfrekvens (fps).
[IMAGE=fG7zxSbkBpXP.jpg]
En av nyheterna som 3D-korten möjliggjorde var bland annat färgade ljuskällor, vilket innebar att det gick att sätta stämningen i spelet bättre med till exempel röda ljuskällor, istället för enbart vitt ljus. En annan nyhet var att Quake II använde sig av så kallad motion capture-teknik för animationerna av fienderna. Det gav dem mycket naturligare rörelser än de manuellt animerade karaktärer som hittills hade använts i datorspel.
Id Software ligger, som många känner till, även bakom spelet Doom och de har gjort det lite av sin grej att ha väldigt tekniskt imponerande spelmotorer och deras spel kan därför ses lite som teknikdemon på vad man kan åstadkomma med idTech, som spelmotorn heter numera. Det kräver dock både djupa tekniska kunskaper och väldigt mycket tid och pengar för att kunna utveckla sin egen spelmotor från grunden. Därför kan andra spelutvecklare licensiera spelmotorer som idTech, kanske genom att ta ett lån via Capcito och se det som en investering där de får igen pengarna framöver när spelet har släppts kommersiellt. Annars finns alltid gratis spelmotorer som Unity och Unreal Engine att tillgå.
Mer futuristiskt än första Quake
Miljöerna i Quake II skiljer sig rätt mycket från föregångaren då de är betydligt mer futuristiska. Man axlar rollen som en soldat som kraschlandar på Stroggs hemplanet. Strogg är en utomjordisk cyborgras och är med andra ord delvis organiska och delvis maskiner. När spelet börjar har man bara sin fjuttiga strålpistol att försvara sig med. Fördelen med den är dock att ammunitionen är oändlig. Ganska snart hittar man dock ett hagelgevär, automatvapen och handgranater som hjälper en att snabbare ta kål på fienderna.
Två mission packs (motsvarigheten till vad vi idag brukar kalla DLC:n) släpptes också till Quake II, med nya singleplayeruppdrag som också innehöll en del nya vapen och fiender. Först ut var Quake II Mission Pack: The Reckoning som släpptes i slutet av maj 1998 och senare samma år släpptes Quake II Mission Pack: Ground Zero.