För många var det som en dröm som blev sann när Battlefield 1942 släpptes. Äntligen kunde de få leka krig utan att riskera livhanken. Inte många kände till spelets föregångare Codename Eagle, som även det var utvecklat av den svenska spelstudion DICE (Digital Illusions CE). Detta var en klockren vidareutveckling av dess ganska klumpiga föregångare, som av någon outgrundlig anledning hade flugit tämligen obemärkt förbi under radarn då det kom.
Vilken fröjd det var att nu äntligen kunna leka krig med sina kompisar både på ett lokalt nätverk och över internet. Man satte sig i ett flygplan och anföll pansarvagnar som en blixt från ovan. Man lade sig på ett tak, väntade tålmodigt på att ens fiende skulle visa sig och sköt sedan. En fullträff och lyckan var gjord. Man spelade som infanterist och anföll vid frontlinjen utan rädsla för att bli dödad. En väl placerad granat och resten var historia. Otaliga LAN-partyn har blivit lyckade tack vare Battlefield 1942. Möjligheterna till kvalitativ underhållning var oändliga.
Sedan Battlefield 1942 har det kommit många uppföljare i serien men 1942 behåller ändå sin charm och särart, även om grafiken sedd med samtida ögon är lite tafflig och förlegad. Men så är alltid fallet med dataspel i våra tider, eftersom grafiken är under ständig utveckling i takt med att vi får alltmer kraftfulla datorer. Det har även kommit spinoffs till serien, såsom exempelvis Battlefront-spelen som bygger på Star Wars-franchisen. Dessa har sin egen charm och tilltalar i mångt och mycket samma fans.